3. 12. 2007

UserGuide - kapitola 2.5

2.5 VCL for PHP - prehľad

Táto kapitola pojednáva o:

  • architektúre VCL for PHP
  • komponentoch VCL for PHP
  • práci s týmito komponentami

Architektúra VCL for PHP

VCL je skratkou pre Visual Component Library (Knižnica vizuálnych komponentov). VCL je súbor vizuálnych komponentov pre rýchly vývoj PHP aplikácií. VCL for PHP obsahuje rôznorodé vizuálne a nevizuálne komponenty a utility rozdelené podľa úloh (budovanie aplikácie, webové aplikácie, databázové aplikácie, konzolové aplikácie). Všetky triedy pochádzajú z objektu (Object). Objekt predstavuje metódy, ktoré implementujú základné správanie ako napr. konštrukciu, deštrukciu a obsluhu správ.

Komponenty VCL for PHP

Komponenty VCL for PHP sú podmnožinou knižnice komponentov, ktorá vychádza z triedy Component. Komponenty môžete vložiť do formulára alebo dátového modulu a v čase návrhu s nimi môžete manipulovať. Použitím Object Inspectora môžete priradiť hodnoty vlastností bez písania kódu. Veľa komponentov sú vizuálne alebo nevizuálne. Závisí to na tom, či sú viditeľné v čase spustenia. Veľa komponentov je umiestnených v palete nástrojov (Tool Palette).

Vizuálne komponenty

Vizuálne komponenty ako napr. Form a Button sa nazývajú riadiace a vychádzajú z Control. Riadiace komponenty sú použité v GUI aplikáciach a užívateľovi sa objavujú v čase spustenia. Control poskytuje vlastnosti, ktoré špecifikujú vizuálne atribúty prvkov, ako napr. ich výšku a šírku.

Nevizuálne komponenty

Nevizuálne komponenty sa používajú pre rôznorodé úlohy. Napr. ak píšete aplikáciu, ktorá sa pripája do databázy, na spojenie musíte umiestniť do formulára komponent DataSource. Toto spojenie nie je pre užívateľa viditeľné, takže DataSource je nevizuálny komponent. V čase návrhu sú nevizuálne komponenty reprezentované ikonou. To dovoľuje meniť ich vlastnosti a udalosti ako kebyže sú vizuálne.

Iné triedy VCL for PHP

Triedy, ktoré nie sú komponenty (t.j. vychádzajú z Object, ale nie z Component) sú tiež používané pre rôznorodé úlohy. Typicky sa tieto triedy používajú pre prístup systémových objektov (napr. súbor) alebo pre transakčné úlohy (napr. ukladanie dát v zozname). Nemôžete vytvoriť inštancie týchto tried v čase návrhu, pretože sú niekedy vytvorené komponentom, ktorý ste pridali do Form Designera.

Práca s komponentami

Veľa komponentov je dostupných v IDE na palete nástrojov (Tool Palette). Označte komponent z tejto palety a umiestnite ho na formulár alebo dátový modul. Navrhnite užívateľské rozhranie aplikácie usporiadaním vizuálnych komponentov (tlačítka, list boxy) na formulári. Tiež môžete vložiť nevizuálne komponenty (napr. komponenty na prístup do databázy) buď na formulár alebo dátový modul. V prvom rade, komponenty Delphi for PHP sa podobajú na iné triedy. Ale medzi komponentmi v Delphi for PHP a štandardnou triedou hierarchií, s ktorou pracuje veľa programátorov, sú rozdiely. Niektoré rozdiely sú:

  • Všetky komponenty Delphi for PHP vychádzajú z Component.
  • Komponenty sú používané najčastejšie . Sú menené pomocou ich vlastností, skôr než sa pridá alebo zmení ich funkcionalita. Dedičnosť komponentu je obvykle používaná na pridanie špecifického kódu do existujúcich udalostí obslužných funkcií.
  • Vlastnosti komponentov obsahujú runtime informácie.
  • Komponenty môžu byť pridané do palety nástrojov v IDE a môže byť s nimi manipulované na formulári.

Používanie udalostí

Skoro každý skript, ktorý napíšete je vykonaný priamo alebo nepriamo v odpovedi na udalosti. Udalosť je špeciálny druh vlastnosti, ktorá reprezentuje runtime výskyt. Kód, ktorý odpovedá priamo do udalosti sa nazýva ovládač udalosti (handler) a je to procedúra Delphi for PHP.
Stránka Events v Object Inspectore zobrazuje všetky udalosti definované pre určený komponent. Dvojklikom na udalosť v Object Inspectore sa generuje kostra obslužnej procedúry udalosti, ktorú môžete doplniť kódom, ktorý ma byť odpoveďou na túto udalosť. Nie všetky komponenty majú definované udalosti.

Niektoré komponenty majú východziu udalosť, ktorá je najvšeobecnejšou udalosťou potrebnou na ovládanie. Napr. východzia udalosť pre tlačítko je OnClick. Dvojklikom na komponent s východzou hodnotou vo Form Designeri bude vygenerovaná kostra obslužnej procedúry udalosti pre východziu udalosť.
Kód môžete opätovne použiť prepísaním ovládačov udalosti, ktorý zodpovedá viac než jednej udalosti. Napr. veľa aplikácií poskytuje tlačítka, ktoré sú ekvivalentom príkazov roletového menu. Keď tlačítko vykoná tú istú akciu ako príkazy menu, môžete napísať jednoduchý ovládač udalosti a potom ho súčasne priradiť k udalosti
OnClick pre tlačítko a položku menu nastavením ovládača udalosti v Object Inspectore pre obe udalosti, na ktoré chcete odpovedať. Môžete tiež vytvoriť podobný ovládač udalosti pre JavaScript udalosť. Toto je najjednoduchší spôsob opätovného použitia ovládačov udalosti. Avšak zoznamy akcií poskytujú silné nástroje pre centrálne organizovanie kódu, ktorý odpovedá na príkazy užívateľa.

Nastavenie vlastností komponentov

Na nastavenie uverejnených vlastností v čase návrhu môžete použiť Object Inspector a v niektorých prípadov editor vlastnosti. Na nastavenie vlastností v čase behu programu (runtime), priraďte ich hodnoty vo Vašom zdrojovom kóde.
Keď vyberiete komponent na formulár v čase návrhu, Object Inspector zobrazí jeho uverejnené vlastnosti a keď zodpovedajú, dovolí Vám ich editovať.
Keď je označených viac ako jeden komponent, Object Inspector zobrazí všetky vlastnosti (okrem
Name), ktoré sú spoločné pre všetky komponenty. Ak hodnota pre spoločnú vlastnosť medzi vybranými komponentmi je rozdielna, Object Inspector zobrazí buď prednastavené hodnoty alebo hodnotu z prvého vybraného komponentu. Keď meníte spoločnú vlastnosť, zmena sa uplatní na všetky označené komponenty. Pri zmene vlastností, ktoré sú viazané s kódom (code-related), ako napr. meno ovládača udalosti, Object inspetor automaticky zmení zodpovedajúci zdrojový kód.

Užívateľská príručka v anglickom jazyku.

Žiadne komentáre: